Home » , » The Origin Of Dusun Tribe In Sabah

The Origin Of Dusun Tribe In Sabah

Posted By Real Goshen on Tuesday, September 6, 2011 | 07:06

Amanah Ikhtiar Goshen. Sumandak Sabah
According to academic sources, there are five theories about the origin of Dusun in Sabah. First, Dusun people believe their ancestors comes from the Indo-Malayan tribes from Southern China to countries in Southeast Asia (TR Williams, 1965). In their study, social scientists and historians consider the physical aspects, oral language, blood group and the art of the Kadazan-Dusun people. The second theory, the origin associated with the migration of the Mongols, Chinese or Kachin and Annam from Myanmar (Ivor HN Evans, 1923; TR Williams, 1965). Third Theory, Kadazan-Dusun is a hybrid of the Chinese (Ivor HN Evans, 1923; Owen Rutter, 19 220). Fourth theory, the Kadazan-Dusun are the descendants of ancient Madai Caves. The fifth theory, saying the race is originally from Bunun tribe in Taiwan.



According to the oral history of the population, the Dusun communities are descendants of gods and his wife Siminundu are Kinorohingan. However, the Dusun traditional community only supports the truth of this myth. As a result of the spread of Christian's religion and Islam, the current generation of young people now is more of logical and set aside the traditional myths about their origins, which are considered metaphysics.

Since the advent of colonialism in 1865, followed by the spread of monotheism among the Dusun community, their lifestyle had begun to change. However, there are precious relics that are still intact and have withstood the ravages of time. The relics refer to the heritage of the traditional way of life, customs, beliefs, culture including the arts. Art is one of the elements of heritage and has been preserved to this day due to its pervasive influence in everday life. The practices are simple to follow and have been adopted in their everyday lives and they do not conflict with the religious practices.

The largest ethnic group is the Dusun tribe which constitutes one-third of the population. They live in the west coast in places such as Penampang, Papar, Tuaran, Kiulu, Tamparuli, Tenghilan, and Kota Belud. In remote places such as Ranau, Tambunan and Keningau, they are traditional farmers who cultivate lowland paddy and hill paddy. Some also are involved in hunting and fishing.

Tarian Sumazau, Tarian Magunatip - Murut SabahUsually, people from the sub-ethnic groups mentioned above from areas such as Kimaragang in Kota Marudu, Lotud in the Kota Belud, Orang Sungai in Kinabatangan, Sugut, Paitan and Pitas. Most of the Kadazan-Dusun people embrace Christianity. The ‘orang sungai’ or river people who live in Pitas converted to Islam. In Kinabatangan, some of the river people also converted to Christianity.

The Lotud community inhabit Tuaran, Tamparuli, Telipok and little in Kota Belud (Tampasuk). Which are in the west coast. They used to live collectively in longhouses in communities of 150-200 people. However, they hardly live in longhouses nowadays as their dwellings have given way to development.

One form of art that is very popular among the Dusun community as well as the other indigeneous communities in Sabah is the art of traditional singing. Songs are sung in their native languages or dialects but there are also songs which combine a few dialects.

Share this article :
The Editor

I'm Dennelton from Sabah, editor of www.tvokm.com. I'm a blogger since 2008, I have a great interest about blogging and seeking additional income through the internet. Follow me with like our official Facebook Page HERE

+ comments + 60 comments

Anonymous
September 20, 2011 at 3:48 AM

Kaum dusun merupakan etnik terbesar di sabah. kekayaan khazanah budaya dan adat resam serta hasil kraf memberi keunikan suku tersebut. namun dari satu sudut lain saya sangat kecewa melihat bangsa dusun yang kebanyakannya hidup dalam kedaifan khususnya yang tinggal di kawasan luar bandar. Budaya / amalan minum @ aramai tii.. seharusnya disingkirkan. inilah salah satu punca kemunduran orang-orang dusun. suatu masa kelak dusun akan menjadi hamba di negeri sendiri....

Anonymous
October 1, 2011 at 6:36 PM

Pada pandangan saya dan apa yang kita lihat, Dari segi keagamaan Dusun pada ketika dahulu tidak mempunyai agama seperti mana yang ada sekarang. Walaupun tidak mempunyai agama namun pantang larang dan adat istiadat tersebut adalah ketat.

Setelah kedatangan agama Islam dan kristian adat istiadat ini masih dikekalkan selagi tidak bertentangan dengan ajaran agama yang dianuti. Untuk pengetahuan semua Dusun tidaklah dikategorikan dengan sungai kerana bahasa Dusun dan Sungai amat berbeza walaupun banyak perkataan yang sama. Ia lebih kurang juga dengan Murut dan Tidung. Antara yang paling hampir sama bahasa dengan orang Dusun ialah bangsa Bisaya Beaufort dan Bisaya Limbang Sarawak hampir 80% sama.

Mengenai keagamaan pula Dusun menganut hanya 2 agama iaitu Islam dan kristian. Pada masa kini mungkin secara keseluruhannya penganut Islam dan Kristian hampir seimbang. Seperti mana yang diketahui umum daerah-daerah yang ada bangsa Dusun ialah Ranau, Tambunan, Keningau, Temparuli, Tuaran, Telipok, Inanam, Mangatal, Kota Belud, Kota Marudu, Kudat, Pitas, Telupid, Beluran, Sook, Tenom, Papar, Penampang dan Sandakan. Namun antara daerah yang paling ramai bangsa Dusun ialah Daerah Ranau, Tambunan, Temparuli, Keningau, Sook dan Telupid. Antara daerah yang paling ramai menganut agama islam ialah Ranau, Keningau dan Sook. Daerah-daerah lain tetap ada penganut agama islam namun tidaklah seramai seperti yang ada di ranau, Keningau dan Sook. Manakala Tambunan juga ada beberapa kampung yang mempunyai penganut Islam yang mejoriti seperti kampung Kumawanan, Libang, Babagon, Garas, Bambangan, Tontolob dan Tinompok Liwan. Ada pun di Temperuli juga ada kampung-kampung yang mejoriti beragama islam seperti kampun g Kiwoi, di Kota Belud pula akalau inda silap ada 3 kampung yang penganut agamanya mejoriti Islam. Maka dengan ini menunjukkan kepada kita bahawa dua agama ini iaitu Islam dan Kristian adalah agama yang terbesar sebagai anutan orang Dusun Sabah sekarang. Kalau tuan-tuan hendak melawat ke daerah Ranau lagi ramai pendudukj muslim di daerah tersebut begitu jugfa dengan di Keningau. Dusun muslim yang ada di keningau dan sook itu adalah berasal dari Ranau juga tetapi telah berhijrah ke sana sejak 50 tahun yang lalu. Seprti Kampung Desa Wawasan Bayangan Keningau yang pernah menjadi Johan Kampung Wawasan contoh di Malaysia adalah Dusun Muslim dan mejoriti asal mereka dari daerah Ranau.. Sekian...

Anonymous
October 27, 2011 at 12:36 AM

dari lenggok bahasa jua mereka termasuk dalam keluarga melayu............dan bagi aku.dusun adalah antara etnik keluarga melayu yang dimana gadisnya amat cantik sekali...
huh jatuh cinta aku sama gadis lotud itu..hahahha

Anonymous
October 29, 2011 at 10:57 AM

bukan kadazan dengan dusun etnik yg berlainan kah???

Anonymous
October 29, 2011 at 4:17 PM

ya,antara kadazan dan dusun adalah dua bahasa yg berbeza..tetapi etnik dan tradisi adalah sama

November 3, 2011 at 9:38 AM

tingu ma.. klau dusun mcam d tmpat yg bergunung2.. macam ranau.. klau kadazan, di mana gima tu?

December 12, 2011 at 9:05 PM

semuanya asal dari CHINA....urang cina la kita ni kan...

Anonymous
December 15, 2011 at 6:35 PM

kadazan dan dusun... mempunyai background ie cara hidup, tradisi, adat adalah sama...dari segi bahasa pula memang ada beza tapi tidak kurang persamaan pula...perbezaan paling ketara cuma penggunaan (bunyi) L dan R, Z dan Y serta beberapa konsonan yang tidak ketara...selebihnya sama iaitu perkataan mempunyai makna yang sama eg Agazo dan agayo... perlu dibuat kajian seterusnya...

Anonymous
January 16, 2012 at 1:28 AM

Apakah blog ini milik saudaraku dari Pattani atau Malaysia ? Apakah di Pattani Bahasanya memakai Bahasa Melayu ?
Wassalam, Bob. Indonesia

Anonymous
January 31, 2012 at 12:33 AM

Orang dusun Unik dan lawa2 semua... kecantikan yang luar biasa tanpa alat2 kosmetik :) natural beauty !

February 1, 2012 at 1:02 AM

Kuku Kambing: Yup....kita memang ada darah cina :) Lagipun kita nampak mcm orang cina...kalau kita p semenanjung n pigi kedai cina...dorang ckp bahasa cina....klu tengo gadis rungus pula mcm di kudat itu....nampak mcm orang korea....hehe....

Anonymous
March 4, 2012 at 12:26 PM

Dusun dan kadazan adalah kaum yang sama cuma namanya disebut sedemikian rupa berdasarkan faktor petempatan. Panggilan Dusun bagi yang tinggal di kawasan perkampungan yang bekerja sebagai petani manakala Kadazan tinggal di bandar-bandar....Kadazan berasal daripada perkataan "KAKADAZAN" @ "KAKADAIAN" yang bermaksud di tengah bandar/ kedai.....

March 23, 2012 at 12:16 AM

boleh sy tambah sikit,dulu waktu belajar di kolej,ada terjumpa sorng ust dr Indonesia yg sudah berumur,katanya bahasa,bentuk fizikal dan adat istiadat orng Dusun ni sama mcm suku kaum batak yg ada di indonesia,cuba korng selidik,tapi nenek(arwah)sy kata waktu penjajahan jepun,org2 cina lari msuk utan minta perlindungan org dusun,berkahwin dgn org dusun dan hidup dlm masyrkt dusun dan mngaku org dusun,sbb org jepun pantang nmpk org cina yg putih2 hehe

March 23, 2012 at 12:36 AM

sy tambah lagi sumber yg tak jelas ini cerita dr nenek sy yg berumur lebihkurng 18 thun waktu jepun ada,kesahihan org dusun berasal dr monggolia china itu mngkin ada berdasarkan brang2 purba milik org dusun.dulu mana ada mykad katanya,tapi org dusun yg asal boleh sebut R dgn jelas,yg tak boleh sebut R tu kita fahm2 lah hehe

April 20, 2012 at 3:01 AM

kadazan dusun merupakan satu rimpun yg sama. tidak terdapat perbezaan yg besar dari segi adat,seni,dan juga pertuturan mereka. Masyarakat dusun merupakan masyarakat yg tinggal d kawasan pergunungan dan sangat popular dengan hasil cucuk tanam mereka seperti buah buahan, sebab itu la mereka dikenali sebagai dusun. Masyarakat kadazan pula ialah masyarakat yg tinggal d kawasan pekan seperti di Penampang (bahagian Donggongon) dan pekan papar jg.menurut ahli bahasa, kadazan mempunyai maksud sama seperti kekadaian(banyak kedai).Lazimnya kedai terletak di kawasan pekan.Dari segi bahasa pula, dusun dikatogerikan kepada dua iaitu dusun liwan dan juga dusun bundu sememtara itu, kadazan juga dikenali sebagai dusun tanga.Walaupun terdapat perbezaan dari segi pertuturan, ketiga tiga dialek ini masi boleh difahami oleh semua masyarakat kadazan dusun (liwan,bundu,tanga)..apabila bertutur ianya kedengaran seperti ayam dengan itik tetapi saling memahami antara satu sama lain. Jadi kita patut berbangga kerana mempunyai bangsa dan bahasa yang pelbagai serta keunikan yang lain dari yang lain...

Anonymous
April 21, 2012 at 11:11 AM

dan kadang2 kalau saya jalan2 di semenanjung, mereka cakap saya ini orang vietnam,japan atau korea hehehe..bukankah muka orang korea,cina,japan,vietnam...lebih kurang sama...pernah sekali di kl, seorang pemuda myanmar menyapa saya dalam bahasa dia,rupa2nya dia minta rokok..

Anonymous
May 1, 2012 at 3:31 AM

lucu pula bc komen kmurang ni..haha.....
sia urang dusun,blajar d syria...kbnykn plajar sini dr vietnam n china...kbtlan pla 2 urang roommate sia ni dr vietnam...durg spiking sy bhsa durg la kn...bhsa yg ada lagu2 knto po mcm bhsa thai...turus sy pourolou seja...haha.diurang pikir sy dr vietnam..haha.

May 1, 2012 at 12:26 PM

eya , muka vietnam sma mcm muka orang kadazan dusun .. okon ko 100 % kio ..

May 2, 2012 at 12:11 AM

alahai.. siok pula baca ni komen2 kmu....bha sy pun org dusun jg ni,masa sy study d kl sy selalu kena ckp org cina/speaking cina..masa sy p singapore sy kena speaking cina/org puteh sbb dorng ingt sy warga cina singapore, sy p thailand sy kena speaking thailand..sy p indonesia ikut rombongan university sy kena ckp chinese malaysia...hihi susahnya identiti tidak di ketahui ni...kesian pula..sy bilang im dusun girl..malangnya dorng tidak tahu isk..pernah org jepun dtg d ranau dlu d skul sy ad bt aktiviti bsama jd stu group la kmi, dorng ckp ur face same like japanese/us debilang...terus smpi skg kmi keep n touch juga..hihihi...jadi?

May 9, 2012 at 8:13 PM

siuk oo baca ni kumin kamurang ni sini,,hhah,,,nda pa la bah dari mana asal usul pun dusun ni,yg penting kita urang dusun tulin sabah,,,,pounsikou,,,

June 20, 2012 at 1:15 AM

wah enjoy betul sa baca..bnyak maklumat yg baru sa dpt hehehe..

Anonymous
July 4, 2012 at 8:48 PM

siok baca komen2 kamurg,,,iya ba sy kadang2 pun kna ckp cina.lau kna tanya pasal agama sy ckp ja muslim but not malay,im kadazandusun sabahan..

Anonymous
July 12, 2012 at 10:17 PM

Saya pernah tengok satu dokumentari di tv tentang pengembaraan ke utara China.Saya tengok penduduk tempatan di sana menyambut tetamu mereka dengan alat muzik 99.9% serupa dengan sompoton alat muzik orang2 Dusun/kadazan.Pakaian dorangpun macam pakaian tradisi orang2 Dusun/kadazan, hitam dan bercorak. Jadi, ada kemungkinan Dusunik asalnya dari tanah besar China yang berhijarah ke Borneo semasa the great migration beratus tahun dahulu.

Anonymous
July 20, 2012 at 10:09 AM

saya pula berasal dari keturunan suku kaum sungai..namun saya fasih dalam beberapa bahasa di SABAH ini..cthnya, dusun, kimaragang, sonsogon, likabau@lingkabau, dan bahasa sungai@tombonuo..sbnrnya, mksud sbnar tombonuo ini ialah suku pribumi@momogun..hehee..apa2 pun, saya bangga sebagai anak SABAH..sumandak SABAH tatap alawa bo...lirikannya sungguh memikat..wow!!

Anonymous
July 20, 2012 at 10:21 AM

ada juga yg mengatakan bhwa asal usul penduduk sabah ini asalnya daripada pelarian bangsa mongolia yg dikejar oleh suku barbar semasa perang dahulukala..ada juga dikaitkan dgn pelarian dari negara china disbbkan takut dipancung oleh maharaja mereka yg zalim yg kononnya menitahkan kpd rakyatnya utk mencari dan mencipta ubat yang boleh menjadikannya hidup kekal..sekiranya tidak ditemui ubat tersebut, mereka tidak dibenarkan utk pulang atau kena pancung..siapalah yang nak hilang kepala kannn..hahaaa..so, tidak hairanlah ada d kalangan orang2 kita ni yang ada iras2 muka orang sina@cina..hahaha

Anonymous
August 2, 2012 at 2:28 PM

Hi.......saya sumandak dusun dari Kota Belud.....bila saya melawat Brunei Darul Salam baru-baru ini,ada expatriate di sana bercakap dalam bahasa vietnam dengan saya.......hihihi

August 16, 2012 at 11:14 AM

Memang...klu sia kena ckp cina...mungkin dia ckp vietnam sama kw sbab kecantikan...hi5

Anonymous
September 5, 2012 at 4:03 PM

aduhai.. kamu org ni.. mengikut yg sya to la kan, kita org dusun sbnarnya berasal drpada pecahan kumpulan manusia yg membawa DNA haplogroup O,kumpulan ketiga selepas haplogroup C dan D yg menetap lebih awal di asia timur. selain Malaysia,kebanyakan manusia yg hidup d ngara lain sprti china, taiwan, macau, hongkong, tibet, mongolia, north & south korea, japan,thailand, cambodia, vietnam, laos, myanmar, brunei, indonesia, dan singapore, berkongsi DNA Y kromosom haplogroup O.. ciri2 yg biasa bg org yg ada DNA ni di antaranya ialah; bermata sirip atu sepet, kulit cerah, rambut lurus, mata hitam ( dark brown)... jadi, jgn hairan klu kita dgn org cina ni ada kemiripan.. kita bukan org cina, cuma berkongsi ciri2 yg sama, terutama DNA yg kt ada, wlupun mgkn dusun ada yg campu cina.. dan kulit kita gelap sikit, sbb kt menetap di sini khatulistiwa gia.. lagipun, kebnyakan kita dr keturnan haplogroup O ada MIX dgn gen2 dr haplogroup yg lain.. so, paham2 la ah klu ada yg berlain2 ciri tu.. huhu.. siou la ah klu bahasa melayu sya pasar..hehe

Anonymous
September 5, 2012 at 4:13 PM

Malaysia, china, taiwan, hongkong, macau, tibet, north & south korea, Japan, mongolia, thailand, vietnam, laos cambodia, myanmar, philipine, singapore, brunei, indonesia & singapore, are all in one oriental asia...

Anonymous
September 21, 2012 at 8:57 AM

patutla org dusun dengan cina boleh hidup dengan aman.rupa2 nya dari rumpun yang sama jua dulu2..hahaha

November 5, 2012 at 1:11 PM

I'm proud to be dusun sabhan girl .. =)

Anonymous
November 5, 2012 at 8:49 PM

bismillahirahmanirahim..dusun,batak,iban,penan,punan,dayak, dn yg swaktu adalah berasal dari org2 MALA ada yg proto dn deutro(pribumi)disini..beribu ribu tahun dahulu mungkin langsung terus kepda anak2 nabi NUH...org2 melayu dan MALA adalah saudara yg sgt dekat.. walahu alam



Anonymous
November 29, 2012 at 5:13 AM

Sebenarnya Dusun/Kadazan dan semua peribumi sabah borneo dan semanajung malaysia termasuk indonesia adalah dari Bangsa Malayo Astonesia yang besar dari etnik asal tamadun besar dunia yang telah diangap hilang ..... jangan angap kita dari cina bah ... kalu kemurang cari kamu akan jumpa yang malayo /malayu /Mala tulin ni adalah bangsa dusun kerna bahasa classic malayo banyak megunna kan consonant W mcm Dusun Ranau cuba kamu tengok arr
Watang - Batang
wotis - betis
makan -makan
mato - Mata
iso -satu
duo -dua
telu' -tiga
Apat -empat ... dan seterusnya
ayat2 dia atas adalah ayat asas yang tidak berubah pasal tu masih kekal pengunaan. So pure malayo adalah Dusun yang berkemungkinan datang terus dari bangsa Agung Madyan ...apa mangaku Cina ..enda ku mau Bah ... ada juga beberapa kajian mengatakan Bangsa Mongol dari Dusun ... bergerak dari Borneo Asia tengara menuju keatas .. Dusun ni dulu lagi hebat dari cina .. ingat tu

Anonymous
December 19, 2012 at 12:56 PM

Aku ada kemusykilan. Maklumat sedia ada mgatakan bhawa rumpun Bisaya diletakkan di bawah Kadazan-Dusun. Aku rasa maklumat ini perlu dikaji semula. Sebab dulu perletakan rumpun bangsa berdasarkan bahasa/linguistik di mana Kadazan-Dusun ini dari lingkungan Austronesia yang mjadikan Bisaya sbg varian Dusunik. Dari segi itu adalah benar. Yang memusykilkan aku adalah bagaimana menjelaskan kewujudan sebuah kerajaan bangsa 'Bisaya' bernama Po-Ni pada 600M? yg kmudian seorg pemuda dari bgsa ini pada +/- 1363M mjd Sultan Brunei pertama bernama Alak Betatar (bin Bonian Mas-1363-1406 @ Ma-hsieh-je-chia-na-nai). Dlm tradisi lisan, Alak Betatar (7 beradik), salah seorangnya bernama Pateh Berbai (yg mjd sultan brunei kedua -1408-tetapi xda waris. beliau juga yg menamakan Brunei bg kerajaan Brunei-sebelum Pateh Berbai yg bergelar sultan Ahmad adlh Sultan Majid [yg kmdian mgkat d China] lalu dipangku seorg kerabat diraja Cina 1406-1408 bernama Hsia-Wang iaitu putera Maharaja Yung Lo). Adik bradik lain ialah Smaun (yg dkatakan galur kpd suku Murut), Duri (Duyah @ Bunga Sunting) yg brkahwin dgn Ong Sum Ping kmudian tggal di kwsan Gunung Kinabalu. Salah seorang lagi bernama Pateh Runa yg kmudian menetap d kawasan sungai kinabatangan. Dikatakan Pateh Runa inilah mjd galur kpd suku Dusun di Sabah) smntara brhubungan jg dgn Bunga Sunting dan Ong Sumping di Gunung Kinabalu (bleh rujuk buku Dusun dan Islam (2011) tulisan Tuan Haji Sapran). Mklumat yg aku peroleh adlh dkumpul sejak 1995. Maka kmusykilan inilah yg aku musykilkan..

January 3, 2013 at 4:04 PM

sy urg dusun yg berketurunan moyang jepun di sebelah bapa sy..dan di sebelah mama sy pula sino dusun...penah keja d spore kena ckp cina..sy cakap sy bukan cina..org cina singapore tidak percaya sy org sabah..kalo cakap sy org dusun..manala dorg tau tu hehe...

Anonymous
January 6, 2013 at 11:34 AM

whatever u guys said, maybe it was already continously modified from the our nenek moyang long ago... we dont know the truth... if anybody knows the link of this kind of research, that it recognized and acceptable. so, plz share the link or recommend any sources so that we can learn about our dusun... i would like to know also.

my fren used to told me before, we got the 'dusun' tittle because of the penjajah long time ago. they stated us dusun because we do farming to live... i dont know but she said so.:-).. if yes, where is the source?

another one, we were mongolian too. if yes, where is the source?

we need the right person to help and sourcing us..hehe...tq

January 17, 2013 at 2:22 PM

apa pun asalnya semasa Banjir Besar di zaman nabi Nuh..... Nuh mempunyai beberapa orang anak antaranya bernama sam (alur arab, itali dan soctish.. kalau xsilap).... selepas tu anak cucu adam berpecah kepada beberapa kelompok sehingga pada satu hari, kelompok tersebut bahasa mereka berubah mengikut kelompok masing2 dan Nabi Nuh menjadi pengatara antara kelompok tersebut.... cerita ini saya baca daripada kisah2 nabi. Dan saya suku kaum Gana. Terdapat suatu bukit penempatan yg kini sedang d buat kajian brdekatan kampung saya. May peace be upon us. subahanallah

Anonymous
January 23, 2013 at 5:29 PM

nama dusun sebenarnya berasal dari panggilan orang2 brunei suatu ketika dahulu.. bangsa ini juga dikenali sebagai dayak dusun @ sun dyak , momogun selain dari nama2 suku yang berlainan... pada suatu ketika dahulu, bangsa dusun ini sangat terkenal dengan pemburuan kepala dan upacara pengorbanan manusia namun ia tidak diamalkan lagi semenjak bercampur dengan bangsa2 yang menetap di kawasan pantai seperti masyarakat bajau, brunei dan suluk juga masyarakat cina yang berada di pekan2.. Dari pakaian, setiap suku dalam kumpulan dusun ini menunjukkan identiti tersendiri namun sebelum terjadinya evolusi pakaian dalam masyarakat ini, sebenarnya keadaan mereka juga seperti masyarakat dayak dan murut, hanya menggunakan cawat sebagai pakaian seharian, namun masyarakat dusun ini lebih awal menukar identiti mereka dalam cara pemakaian. Dari segi bahasa, masyarakat ini boleh bertutur dan memahami bahasa suku dusun lain meskipun terdapat sedikit perbezaan dari segi intonasi dan sebutan.Dari segi senjata lama, suku dusun mempunyai senjata sama seperti senjata dayak iban,murut, orang ulu di sarawak dan dayak di kalimantan, namun kelebihan suku dusun ini, mereka juga biasa menggunakan senjata yang dibuat oleh orang2 sulu dan bajau yang didapati dari pertukaran barang atau dibeli, sehinggakan penulis2 dari barat agak keliru dengan seni pembuatan senjata masyarakat dusun ini...Masyarakat dusun kini adalah masyarakat yang sangat mementingkan pelajaran sebagai salah satu daripada proses memajukan diri.. dan tidak hairanlah banyak ahli akademik lahir dari masyarakat ini...

Anonymous
February 6, 2013 at 12:27 PM

adeh.. apa kata kalau kita kasi nama bangsa sabah.. bangsa momogun borneo..

Anonymous
February 28, 2013 at 2:50 AM

ada sebahagian bangsa diatas ni, benci betul dgn bangsa lain dari indon dan philipin... atas alasan keturunan pendatang..? rupanya mereka juga, keturunan pendatang dari china dan monggol? hahaha

Anonymous
March 9, 2013 at 9:46 PM

Kadazandusun pendatang? walau pun pendatang kalian tidak mampu mengubah sejarah bahawa kami lebih awal berhijrah ke sini sebelum keturunan kalian.... n sebelum kewujudan kerajaan seludang [manila] di Filipina dan kerajaan2 di Indonesia. peace yooo... hehe

Anonymous
March 19, 2013 at 12:10 AM

Walaupun demikian..jika kami rumpun kadazandusun murut dayak dn 21 etnik yg bsatu dlm nama ini yg bjumlah jutaan rakyat d kseluruhan tanah kepulauan borneo...boleh kh kmu hadapi jika jutaan rakyat kami kembali aktif memburu kepala orang yg ingin mjatuhkan maruah suku kaum terbesar kpulauan borneo ini...ingat peristiwa sampit kalimantan indonesia,salah satu rumpun kami iaitu dayak mengegar dunia kerna madura telah mencabar ksabaran dayak...ribuan dayak memburu kepala madura yg melawan...polis indonesia x ble bt apa2 kerna hal yg mgugat perkauman...renungkan..

sabahan yooo!!!
March 22, 2013 at 2:30 PM

ya,sia setuju suma kamurang punya komen2 ni....tapi kamu perasan ka...mungkin kita ni ada keturunan juga sebelah filipino kan?bukan la yg pilak2 tu...yg tagalog tu bah...cuba tgk org dorg sana,macam org dusun kadazan juga...cuba dengar bahasa dorg,ada byk jg yang sama..macam dusun bilang kena bunuh,'pinatai...dorg pun 'pinatai'..maginum-paginum,sawo,dorg pun sawo..byk lagi la....kalau kamu ni peminat filem tagalog,mesti kamu pun perasan jg tu bahasa dorg...paling ketara..kalau kita mengira 1,2,3,4 smpi 10 pun dlm bhsa dusun,dorg punya sebutan pun hampir sama jg tu...kan?hahha!!!banyak campuran bah kitaurang ni...hehehe!!!tapi yg menyedihkan skg,banyak anak muda yg anak tulin dusun tapi xpandai ckp dusun ni...xtau sengaja ka apa...e mekikirayou ja tu kan pura2 xtau...padahal kalau sy,bangga lagi sy.....

Anonymous
March 25, 2013 at 5:09 AM

sy berbangsa dusun kimaragang/tagalog...masih ingat masa kecil rumah keluarga emak saya ada menyimpan tengkorak kepala yang di buru...mungkin ada benar dusun bukan dari cina...sy juga musykil dgn bahasa,jika dtg dari cina,walau beribu tahun,mengapa tidak ada contoh yang bole di samakn,,

Anonymous
March 28, 2013 at 12:45 PM

haha..mcm2 teori keluar..kalau la sejarah orng dusun ini di buku kan bagus..ada juga bahan rujukan generasi dusun akan datang

Anonymous
March 29, 2013 at 6:50 PM

hai,.. ada sesiapa taw asal usul adat perkahwinan dusun.. ?...help.tq

Anonymous
April 12, 2013 at 8:59 AM

Peace aramaitie....

Anonymous
April 16, 2013 at 3:10 AM

betul ka buhung kamu ni... :P

May 10, 2013 at 12:38 PM

Bagus oh entri ini. Saya dusun asal KM. Tapi mulanya ibubapa saya asal dari sebelah Ranau, tepatnya penampatan Lumpoho. Itu tahun 50'an. Yes, dusun girls cantik-cantik belaka termasuk my sisters & cazen-cazen. Siapa bilang dusun tidak cantik. He ... he ... he ...

June 23, 2013 at 7:03 AM

Halo...kawan2 sy mau tny sesiapa sejalah yg arif..hehe... itu berian bah kalu ikut dusun kan untuk ibu bapa kah untuk anak itoo...

Anonymous
June 27, 2013 at 8:05 PM

Berian tu untuk ibubapa.kira mcm harga tu bakal istri..

Anonymous
June 27, 2013 at 8:24 PM

Saya masih ingat pula kata seorang paderi dulu ketika lawatan Taiwan. Masa tu dia jalan2 pg tamu dan dia nampak org2 di tamu sebiji stail dusun pandai moginggat jg. Sekali dia dgr perbualan drg sama spt bahasa dusun cuma ada sedikit perbezaan..c paderi ingat org sabah menetap di sana rupanya dorang warganegara di Taiwan. Paderi bg tau dorang boleh berkomunikasi dgn baik antara satu sama lain dlm bhsa dusun. Padri blg dusun taiwan tu tdk tau dr mana ni negara malaysia.haha..mgkin drg katak di bwh tempurung. Yg sedihnya, sy tdk ingat lg nama tu paderi..sekian.

Anonymous
July 2, 2013 at 10:55 PM

Masih dlm kaji selidik....mngenai persoalan ini,sebetulnya teori peribadi,sya tdk rasa dusun digunapakai sebagai rujukan kepada bangsa semata mata kerna diberi panggilan sedemikian disebabkan dusun adalah petani terutamanya pd waktu dahulu...sya berpndapat dusun adalah nama bangsa yg simbolik dngn sesuatu makna dlm bangsa dusun sendiri...di sini jg timbul persoalan,jika dusun diterima oleh org dusun sendiri sebagai bangsa oleh kerana bertani dan bukan berdusun/kebun(biasanya merujuk kpd pngusahaan tanaman buah2an) dan lihat sejak bila sahaja baharu terdapat org dusun mula menanam buah2an secara konsisten....melihat contoh kampung2 tradisi di beberapa daerah tanah yg diusahakan sbgi penanaman padi bukit hanya mempunyai 2 hingga 3 pokok nangka atau antara gabungan beberapa jenis buah2an...dan tanah itu telah bertukar sehingga 4 generasi keluarga dan semstinya telah mula diteroka sebelum atau seawal 1900...poin di sini dusun adalah bahasa dusun sndiri dan mempunyai makna...bkn semata mata rujukan kerna bangsa yg bertani....satu lg apabila teori pecahan bermula dr nunukragang,sya percaya dusun sebagai identiti mula digunapakai tanpa pengaruh bahasa melayu....sila memberi pendapat membina...terima kasih.

Anonymous
July 16, 2013 at 8:27 AM

awasi montok diau. sy berasal dari papar.

i selalu melawat china and taiwan. kalo u jumpa org alisan di Taiwan and org manchu di utara china.

Tradisi dia org adalah sama sekali dgn kita. Sumazou serupa dan bangau dance.

Aramati pun serupa........

Tp, dia org tu adalah kaum minority in china. Mundur sikit. tp kerajaan china memberi keutamaan kpd dia org. i.e. sikul , kerja & perumahan. bumiputra konon.

China ada byk kaum, sina yg kita jumpa di sabah adalah kaum "HAN"

Kaum " HAN" skrg menguasai China. dia org rajin, berotak and berpolitik.

Kamu dusun org adalah 80% serupa Kaum " Manchu " dr segi tradisi. Dia org menguasai china 1644-1912. sebelum Kaum " HAN " menguasai balik.

Bangga jugala kekuatan saudara kami waktu tu.



Anonymous
July 22, 2013 at 9:22 AM

kaum kami tidaklah sebesar mna kalau di sabah nie.Tapi saya berani mengatakan kebetulan dan kebenaran kemungkinan besar asal usul kami dari Cina,dri segi geografi penampatan kaum kmi kebanyakannya di persisiran pantai berhadapan dengan laut cina selatan.yg mengukuhkan lagi kebenaran ini ialah kaum kami akan mengadakan Tahun Baru Cina setiap bln februari,seronoknya lgi bla berkumpul pd tahun baru cina uncle2 dan Auntie2 akan memberi kami Angpow,bila mengadakan hri jadi jg telur merah mesti ada ia sgt penting..sya sengaja tanyalah?ada kah selain kaum Tatana di kuala Penyu nie menyambut Tahun Baru Cina...

Anonymous
July 23, 2013 at 1:39 AM

nak p bank cucuk duit..ada org vietnam...ckp sa bahasa dia,,aku pun terpinga-pinga..haha..pas tu p pasar tani..beli sayur dgn bini yg tengah mengandung..makcik tu ckp..oh,,u dah berapa tahun kat malaysia...u nt dapat anak malaysia...adui...mcm la sa ni bkn pemegang mykad..haha..abis muka mcm veitnam pun ada ,,muka myanmar pun ada..time bertugas..nak tangkap pendatang asing...sekali tangkap...sebiji muka mcm aku daa.iras2 la..org vietnam adoii..hahah.kwn ckp mcm adik beradik jer..haha

July 24, 2013 at 1:56 PM

Terlalu banyak perkara yang belum saya tahu, melalui kajian anda saya dapat mengerti apa kepercayaan dan pegangan nenek moyang kita pada masa dahulu.

Anonymous
August 10, 2013 at 2:12 AM

Sungguh..baru hari ni saya tahu yg bahasa bisaya limbang hampir sama pula dgn bahasa dusun..saya adlh org dusun kota belud dan bertutur dlm bahasa dusun. Walaupun bhsa bisaya limbang tidak 100% sama tapi awal atau hujung pangkal perkataan yg disebut itu hampir sama dgn perkataan dlm bahasa dusun..ada juga baik pula kita berkongsi-kongsi maklumat sebegini utk kebaikan bersama.

Anonymous
June 11, 2014 at 1:01 PM

saya sokong ko bro anonymos,.makin banyak kita bergaul makin banyak pengetahuan yang kita perolehi, tidak hairan suatu hari nanti kita akan dapat menjejaki asal-usul orang2 Dusun melalui pergaulan di segala pelusuk dunia. sama2 lah kita menjejaki asal-usul Orang Dusun..

January 17, 2017 at 3:01 PM

Kaum Kadazan Dusun yang tinggal di kampung 2 merupakan kaum yang memiliki tanah untuk pertanian. Sebenarnya mereka bukanlah miskin tetapi hidup sangat sederhana seakan-akan kunsikang tapi kaya dengan harta tanah dsb.

Post a Comment

Hello there, we are welcome all kinds of thoughts-supportive, opposed, critical or otherwise but before you add comment please use English, Indonesian and Malay language. Thank You!
 
Support : Policies | Contact | About
DMCA.com Copyright © 2013-2017. TVOKM - All Rights Reserved
Designed by Maskolis | Modified by
Proudly powered by Blogger